יום שבת, 10 בדצמבר 2011

בלוג חינוכי


1.         עליך לחקור באינטרנט  - מהו בלוג? הגדירי , פרטי סוגים שונים של בלוגים, מה מאפיין כל סוג?

בלוג הוא יומן אישי (web log).
בלוג הוא מעין אתר אינטרנט אישי שבו יכול המשתמש, הבלוגר, לכתוב ולפרסם כל מה שהוא רוצה. החל ממלל מכל סוג שהוא (יומן אישי, דעות, המלצות וכו') ועד לתמונות, קישורים ועוד..
הבלוג מסודר ברשומות (פוסטים) מהרשימה החדשה ביותר לישנה ביותר.
הקוראים (אם יש) יכולים לתת פידבק מילולי, וכך ניתן לבנות יחסי אמון בין הבלוגר לקוראים.

סוגי בלוגים
בלוג עיתונאי. עוסק בנושאים אקטואליים, כלי נוח וזמין לכתיבת דעות והעברת מסר לקוראים, לא רק בנושאים שנכנסים לעיתון ולמהדורת החדשות.
בלוג אישי. יומן שבו הבלוגר משתף בחוויותיו ומחשבותיו על החיים ובכלל.
בלוג הדרכה. בלוג שמתמקד בנושא מסויים ונותן הדרכה איך דברים עובדים או איך להכין משהו (מתכונים, עבודות יצירה וכו')
בלוג קהילתי. בלוג הנכתב ע"י קבוצת אנשים. לדוג' בלוג של עובדי חברה שמספרים על הנעשה בחברה.



2.         מצאי שני בלוגים שונים העוסקים בתחומים המעניינים אותך - התרשמי מהמתרחש בהם.
תארי בתוך הבלוג שפתחת שני בלוגים שונים שמצאת תוך פירוט התכונות המיוחדות להם, המטרות שמשיג הכותב , הקורא, הפעילות המתרחשת בבלוג וכד'.
במה שונים הבלוגים מאתרים רגילים, מפורומים, מצ'אטים.

שני הבלוגים שהתעניינתי בהם -
  1. בצק אלים  www.bazekalim.com
  2. אוכל עושים באהבה  http://www.tapuz.co.il/blog/net/userblog.aspx?foldername=nikib
שני הבלוגים עוסקים בהדרכה הקשורה לאוכל, כלומר מתכונים.
הבלוג הראשון פונה לאנשים שחדשים בתחום, כלומר בשלנים חובבים נטולי ידע. בכל מתכון יש הסברים למתקשים ותמונות שונות המדריכות את הקורא בביצוע העבודה.
הבלוג השני פונה לאנשים שמבשלים בבית ומחפשים מתכונים קלים.
היתרון הגדול בבלוגים כאלה לעומת אתרי מתכונים רגילים הוא שכותב הבלוג הוא אדם מהשורה ולא שף, וכך הוא יכול להזדהות עם הקורא. בנוסף כותב הבלוג זמין לתגובות הקוראים ולשאלותיהם וכך ניתן בקלות לקבל הסבר והבהרות.
ובניגוד לפורומים או לצ'אט, הבלוג משמש מעין 'ספר למתחילים' בנושא הבישול.
הכותב מחלק מהידע שלו לקהל הקוראים (במקרה הזה – קהל גדול מאוד) ויש בכוחו להשפיע על האנשים, לדוג' ע"י ההמלצה על מוצרים וחנויות מאחר וקהל הקוראים הנאמן הוא גם קהל שבוי.

3 – כתבי בבלוג שלך בקצרה - מהו בלוג חינוכי?
            מהן מטרותיו, צייני סוגים שונים. פרטי דוגמאות שמצאת.

בלוג חינוכי
בלוג חינוכי הוא בלוג העוסק בתחום המוגדר כחינוכי או לימודי. כאשר מטרותיו הן להפיץ מידע בתחומי החינוך. מועברים בו תכנים לימודיים, הודעות, דיווחים ודוחות על תהליכי חינוך, תהליכי למידה ותהליכי הוראה של תחומי הדעת השונים.

סוגי בלוגים חינוכיים -
בלוגים שנכתבו על ידי מורים למען מורים אחרים. בלוגים אלו כוללים הצעות לפעילויות חינוכיות או לשיעורים, סיפורים מהשטח במטרה לתת למורים רעיונות להתמודדות במצבים דומים.
בלוגים שנכתבו על ידי תלמידים כחלק ממטלה. בבלוגים אלו התלמידים מציגים תחום לימודי אותו המורה ביקש, מזווית הראיה שלהם, תוך חקר התחום בספרים, אנציקלופדיות ובאינטרנט והצגת סיכומים בבלוג.
בלוג בית-ספרי או בלוג כיתתי הנכתבים על ידי מורים או תלמידים. בבלוג בית-ספרי יועברו הודעות בין המורים, רעיונות ודיווחים על הנעשה בבית-הספר בין המורים, כשכל מורה יכול להוסיף תגובות משלו. בבלוג כיתתי תהיה אינטרקציה בין התלמידים לגבי תחומים הקשורים לכיתה, העברת הודעות, דיווחים, חוויות ועוד.

דוגמאות
חינוך אחר http://cafe.themarker.com/user/336191/. בלוג של מנהל בית ספר בנושא מערכת החינוך בישראל.
חוויותיה של מורה מתחילה http://www.tapuz.co.il/blog/net/userblog.aspx?foldername=teacher . בלוג שמתאר את אחורי הקלעים של מורה מתחילה.
בלוג מורים. http://www.blogmorim.com/ . בלוג שמאגד בלוגים העוסקים בתחום החינוך.


4. – עליך לתכנן פעילות חינוכית / לימודית משלך בנושא אותו תבחרי על פי רצונך.
- הכניסי תוכן ופעילות לימודית לדוגמא לבלוג שלך.
-  כתבי  בבלוג – מה הפוטנציאל והיתרונות של הפעילות החינוכית בבלוג.
- במה הוא שונה מפורום, מחקרשת, מויקיפדיה, מהוראה פרונטלית.

פעילות
על תלמידי הכיתה להשתתף בבלוג קהילתי ששמו "מועדון ספרים".
כל תלמיד יכתוב פוסט בתורו, כאשר בכל שבוע יכתוב תלמיד אחר.
הפוסט יעסוק בספר מתוך רשימת ספרים.
כל תלמיד יכתוב רשימה מתוך יומנה של אחת הדמויות הראשיות בספר שמתאר את חוויותיה של הדמות במהלך הסיפור.
על הכותב להתייחס לקווים העיקריים בעלילה וכמו כן לתחושותיה ומחשבותיה של הדמות ויחסיה עם לפחות דמות מרכזית אחת אחרת.

מטרת הפעילות
לפעילות מסוג זה שתי מטרות עיקריות. הראשונה היא תמריץ לקרוא ספרים והשניה היא תרגול דרך הביטוי האישית לאחר עיבוד והפנמה של עלילת הסיפור.

יתרונות הפעילות החינוכים בבלוג
הבלוג מעודד את התלמידים לקרוא ולכתוב. ועל ידי כתיבת תגובות הוא מלמד אותם לבטא את עצמם.
הכתיבה בבלוג מפתחת את החשיבה היצירתית וכישרון כתיבה.

הבלוג יוצר למידה פעילה ודינמית שבה התלמיד במרכז בניגוד להוראה פרונטלית שבה המורה הוא במרכז.

הבלוג נותן מקום לביטוי עצמי. ובניגוד לפורום שבו כל הכותבים שווי ערך, כאן למה שכותב הבלוגר יש משקל רב יותר.
הבלוג מאפשר דיאלוג ומשוב בין התלמיד והמורה. לעומת חקרשת שבו התלמיד פועל סולו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה